Klagomål
Om du som kund vill framföra klagomål mot Hjerta rörande distribution av försäkring, vänligen kontakta Kristina Hårdänge som är klagomålsansvarig på klagomål@hjerta.se .
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt och Hjerta kommer att hantera eventuella klagomål med tillbörlig omsorg. Klagomål ska behandlas effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. Klagomål ska besvaras sakligt och korrekt, varvid svaret ska utformas på ett så tydligt sätt som möjligt så att den klagande på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig uppgifterna. Klagomålet ska besvaras snarast och om Hjerta inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar från det att klagomålet kommit in till Hjerta ska Hjerta kontakta den klagande och förklara orsaken till detta samt informera om när Bolaget kan förväntas lämna ett svar.
Om en tvist uppstår mellan kund och Hjerta kan denna prövas av svensk allmän domstol. Den som är konsument kan även få sin tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden.
Insuresec
Hjerta är anslutet till InsureSec och träffas därmed av InsureSecs regelverk. En kund kan alltid anmäla eventuella överträdelser av regelverket till InsureSec via e-post till info@insuresec.se eller på telefonnummer 08 – 410 415 75.
Ansvarsförsäkring
Hjerta omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring för ren förmögenhetsskada. Den försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som Hjerta kan ådra sig mot kund. Försäkringen är tecknad hos Nordeuropa Försäkring AB och försäkringsgivare är Accelerant Insurance Limited. Om en som kund drabbas av en skada eller ekonomisk förlust kan denne rikta krav direkt mot Sedgwick Sweden AB, 08-98 33 60, info@se.sedgwick.com som reglerar skador åt Nordeuropa. Kund som vill göra anspråk på skadestånd måste dock även underrätta Hjerta om detta inom skälig tid efter det att kund märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en skada som gäller försäkringsförmedling är 1 300 380 euro och den högsta ersättning som sammanlagt kan betalas ut under ett år är 2 600 750.
Vägledning
En kund som är konsument kan få vägledning av Konsumenternas Bank och Finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket (Hallå Konsument) eller av kundens- kommunala konsumentrådgivning.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, tel: 08-508 860 00, www.arn.se. Observera att det finns tids och beloppsgränser när det gäller möjligheten att vända sig till ARN, och att vardera part står för sina egna kostnader under förfarandet – oavsett vilken bedömning ARN gör.
Personförsäkringsnämnden, Box 24067, 104 50 Stockholm, tel: 08-522 787 20, www.forsakringsnamnder.se. Nämnden prövar bara ärenden som rör liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring i de fall som kräver medicinska bedömningar.
För kostnadsfri rådgivning vid klagomål och reklamationer kan du kontakta nedanstående instanser:
Konsumenternas bank- och finansbyrå, www.bankforsakring.konsumenternas.se
För ärenden gällande bank, fonder och värdepapper.
Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.bankforsakring.konsumenternas.se
För ärenden gällande försäkringar.
Konsumentvägledningen i din kommun, www.konsumentverket.se
För ärenden som rör hushållsekonomi och juridik.