Logga in

Höjdmeter - fokus på toppturer

Med fokus på toppturer och spännande kringaktiviteter har kompisarna bakom Höjdmeter framgångsrikt slagit sig in på en mycket konkurrensutsatt marknad. Johan Andersson och Marcus Lygnersjö har fullt upp med sin sportbutik i Kiruna och tar därför hjälp av Hjertabolaget Hjerta Kiruna (Norrfinans) för att hantera sitt försäkringsskydd.



Toppturer är en av de starkaste trenderna inom skidvärlden just nu. En topptur innebär i korthet att bestiga ett berg på skidor för att sedan åka utför utom pist. Det ställer särskilda krav på utrustning som skidor och bindningar, men även på säkerhetsutrustning. På Höjdmeter finns det mesta som man kan behöva på en topptur.

Varken Johan Andersson eller Marcus Lygnersjö har sitt ursprung i norra Sverige, utan i Skåne respektive Halland. Johan Andersson kom till Luleå för att studera för 15 år sedan och säsongsjobbade samtidigt i skidorten Björkliden. Efter att ha jobbat på reklambyrå under några år flyttade han till Kiruna för att arbeta i sportbutik, där han mötte kollegan Marcus för första gången. 2012 tog man steget att öppna en egen butik.
– Vi sysslade båda med fjällöpning och skidåkning och ville satsa på en sportbutik med inriktning på just fjällsport, både på skidor och till fots. Toppturer är en del av vår ”specialitet” men vi har ett stort utbud av andra produkter för friåkning, klättring med mera, säger Johan Andersson.
Höjdmeter är ett av två certifierade Dynafit Competence Center i Sverige, som erbjuder rådgivning och testning av topptursprodukter. I butiken finns även ett så kallat Boot Center som bland annat tillverkar formgjutna sulor för skidpjäxor.
– Ungefär 75 procent av vår försäljning sker i butiken i Kiruna, övriga 25 procent genom vår webbutik. Det är viktigt att kunden kan testa grejerna ordentligt innan man köper dem, säger Johan Andersson.

Under sommarhalvåret flyttas fokus något till trail- och terränglöpning. Höjdmeters eget terränglopp ”Myrsyran” har blivit en årlig tradition.
– Myrsyran är ett utmanande lopp på 8-12 kilometer, där deltagarna ska bli så blöta, trötta och skitiga som möjligt. Det är charmen med loppet, säger Johan Andersson med ett skratt.
Ett annat av Höjdmeters arrangemang var ett av Sveriges största skidtest, där de flesta stora skidtillverkare kom till Kiruna i november 2017 för att visa upp sina nyheter för säsongen.
– Den här typen av event är ett mycket bra sätt att marknadsföra sig, det gäller att tänka utanför boxen, säger Johan Andersson.

Vid sidan av Johan och Marcus har butiken en anställd, vars specialkompetens fick Höjdmeter att utöka utbudet ytterligare när han anställdes.
– Han har jobbat med längdskidor i nära 40 år, så det vore galet att inte ta till vara hans stora kunskap på området. Så vi byggde helt enkelt ut butiken med nära 70 kvadratmeter i källarplanet för att få plats med en längdskidavdelning, berättar Johan Andersson.

På Höjdmeter har man tagit hjälp av Hjertabolaget Hjerta Kiruna (f.d. Norrfinans) för att hantera försäkringar och tjänstepension. Johan Andersson framhåller den personliga kontakten med rådgivaren Marlen Wolf i Kiruna.
– Vi har i dag samlat alla försäkringar hos Hjerta Kiruna, till exempel företagsförsäkring och sjukvårdsförsäkring. Det känns tryggt att låta Marlen, som känner oss väl, hjälpa oss att hitta de bästa försäkringslösningarna. Utan hennes hjälp hade vi haft svårt att hitta rätt i det stora utbudet av olika försäkringsprodukter. Nu vet vi att om det oförutsedda händer har vi ett bra skydd för både oss själva, företaget och våra anställda, säger Johan Andersson.


Vad är höjdmeter?
Höjdmeter är det sammanlagda antalet meter som man cyklar eller springer uppför från starten till målet på en sträcka. Om sträckan går både upp och ned längs sträckan, räknas stigningarna som höjdmeter medan nedförsbackarna inte räknas med.
Hjerta använder kakor (cookies) för att ge den bästa upplevelsen av webbplatsen och våra tjänster. Genom att surfa vidare godkänner vår integritetspolicy. Läs mer om cookies Läs vår integritetspolicy